I'm back !

I'm back everybody !
Allt har varit super Stockholm , och vi har shoppat, gått på museeum och massor massor mer !
Det jag har köpt är :
Stickad kofta
2 linnen
Tjocktröja med dragkedja
Jeans
One piece - dock inte en äkta
Iphone skal - mobilen är försenad -.-''''
Vet inte om det var något mer men bilder kommer som sagt så ni får hålla ut :)
Just nu har jag suttit och kollar på ponnyakuten 3:s casting :)
Hade ingen länk för att den gick inte att klistra in ....
Nu ska jag slappa i min nya one piece ^^
Imorgon är det nyår med FridisPidis som gäller ♥
Ha det guttans så syns vi imorgon :D
Olivia ♥

Vi gjorde det !

Ridsportförbundets regel om loggor är ni historia :D
Ingen behöver tänka på storleken längre, bara köp !
Dagen hos Rasmus gick bra :)
Red med lindor idag igen och han gick ännu bättre än igår :D
Så jagkan bara säga att han är bäst och jag lääängtar till Stockholm och mitt nya trns och schabrak som sickas imorgon :)
Nu syns vi inte förrän på fredag, kom tillbaka då ha det kanon bra !
Olivia ♥

Ny duschad

Stavas det så ? ;)
Har ingen aning om hur duscha stavas, hahaha !
Som sagt har jag precis duschat och ska snart gå ner för att äta frukost :)
Sen kör pappa mig ut till stallet och mamma hämtar :)
Idag blir det nog padocken igen för att vi ska till mormor och morfar efter stallet precis så ...
Jo förresten, nu när vi åker till Stockholm så får jag Iphonen troligtvis den 30 :)
Så antagligen ligger bloggen nere, men jag är tillbaka den 30 så watch out !
Ha det brais !

Olivia ♥

Carro

I Carros julkalender är det många bra grejer.
I lucka nummer 24 är det en gästbloggning + design som väntar :D
Här är inlägget ↓
http://baraacarro.blogg.se/2011/december/lucka-nummer-24.html#comment
http://baraacarro.blogg.se/2011/december/lucka-nummer-24.html#comment
http://baraacarro.blogg.se/2011/december/lucka-nummer-24.html#comment
Olivia ♥

Såhär kan det gå.

Såhär kan det gå när Rasmus är på ''hopp humör'' denna ''banan'' ligger på 70 cm -.-'

Olivia ♥

Shoppinglista

Haha en till shoppinglista men denna gången till Göteborg Horseshow !
Olivia ♥

Önske inlägg

Nu är det upptill er läsare !
Ni får önska hur många ''önske inlägg'' som helst, passa på sger jag bara !
Jag skriver om vad som helst :)
Bild från i fredags :)
Olivia ♥

Stockholm

Ja, stockholm fick jag ju som en juklapp med familjen, läängtar :D
Den 27 - 30 December är det , jag får se om bloggen ligger nere men jag ska kolla :)
Här är shoppninglistan iallafall :)
Olivia ♥

Rassedasse

Idag var det första gången på en helk vecka som jag och Rassdasse motionerade :D
Kändes riktigt skönt, han var super fin och gick mellan hand och skänkel hela tiden, nu är jag glader !
Tänkte rida en sväng till ridhuset men padockens underlag var helt perfect, så jag red i drygt 20 min där :)
Hade lindor för jag orkade inte tvätta av benskydden ;)
Hittade en gammelgammal film som kommer här :)
Nu ska jag sätta mig och göra en shoppninglista för tockholm och göteborg HS :)
Olivia ♥

Filmer !

4 filmer här kolla och fråga ! TACK <3
En stark Rasse ;) Mycket har ändrats, myyycket ! 


En till är här http://www.videofy.me/v/344384
Olivia ♥

KLICKA

Ojjj nu blev det många inlägg fast att jag inte skulle blogga ;)
Klicka här snälla , jag ber er ni är bäst då :*
Då gör jag fullt med en MASSA önske inlägg :D
ÖNSKA NÄR DU HAR KLICKAT I EN KOMMENTAR !
I menyn finns det en länk där det står
Bloggerfy Splinx !
KLICKA ! :D
Olivia ♥

öööö??

ööö??
Vad tänker dom med ?
Jättesvårt att förklara men nu kommer man ALDRIG mer få ha scapa schabrak, JW, HL, ääh whatever ALLA loggor som är större än 1x3 cm kommer att vara förbjudet på tävling !!!
Skriv under här , snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla
då kanske vi slipper dessa dumma reglerna !
http://www.namnlista.se/alla-vi-som-ar-emot-ridsportsforbundets-nya-regel-om-loggor-pa-utrustning/
Hur många ni vill ! Fråga alla ni känner !!!
DISS DISS DISS DISS DISS DISS DISS DISS DISS DISS DISS
PONNYTEAM ♥

&/¤((#)="=)##)?¤#?¤?%?

De kan ta sig i rumpan asso !!!!
GILLA detta, jag tänker skita i de nya reglerna  !!!
https://www.facebook.com/pages/Alla-vi-som-%C3%A4r-emot-ridsportsf%C3%B6rbundets-nya-regel-om-loggor-p%C3%A5-utrustning/313938485306610?sk=wall
DISS DISS DISS DISS
Olivia ♥

Julafton !

Nu är det julafton hihi ;)
Under denna dag blir det ingen bloggning som ni kasnke förstår ;)
Bilder kommer på vad jag fått :)
God Jul alla
Olivia <3

Titta här !

Bild från menyn !
Klicka på Bloglovin' & Facebook'

Ponnyteam ♥

Jul jul strålande jul !

Ja som rubriken lyder, nu är det jul !
En dag kvar till julafton :D
= att jag snart får min Iphone !!!!!!!!
Jag har varit krasslig hela veckan och Rasmus har då fått vila, jag antar att han behvöer det så nu ett par veckor ska vi bara ta det lugnt.
Snart kommer lite grejer som man kan göra !!
Olivia ♥

Ponnysanning !

Tack ponnysanning för länken :D
Måste bara säga det att denna häst ser ju gudomlig ut asso !
Undra om den är till salu ? ;)
Olivia ♥

Tävling hos Julia

http://horsetail.blogg.se/2011/december/jul-tavling.html
Olivia ♥

Tävling hos Moa

FATTA VAD FINT ATT HA OVANFÖR MIN SÄG :*
Olivia ♥

Iphone skal !

Sitter här i soffan och hostar sönder -.-''
Döds sjuk asso ! 
Letar iallafall skal till min nya mobil :D
Här är några snygga som jag vill ha :D
iPhone 4 Skin Fodral Rosa
iPhone 4 skal - Leopard - White Brown - Klicka på bilden för att stänga
iPhone 4 serie Tartan (Rosa)
DET MÅÅÅÅÅSTE JAG HA ! 
Olivia ♥

Tonight

Tonight blir det tjejkväll med tjejerna från 8C :D
Sjukt kul lääängtar, sitter just nu och gör en spotify lista med dunkig musik !!!
Snart ska jag hoppa in i duschen och stå där lääänge !
Rasmusisen fick vila idag :)
Ha det bra !
Olivia ♥

Träning - utan stigbyglar

Som rubriken lyder red vi utan stigbyglar, igen !
Hoppade lite den här gången men inte mycket till ''höjd'' runt 55-80 tror jag :)
Eftersom jag inte red honom igår var han ju riktigt pigg och hoppade hus asso !
Var inte med på teorin dom sagt idag eftersom konfan kom ivägen.
Men det var kul i kyrkan, höööm...
Vi satt och skrattade sönder, men aja lite kul måste man ju få ha ;)
Fick en julklapp med Toffifee (Y)
Åt upp alla på typ 5 minuter hihi xD
Nu ska jag sussa :)
Ha det bra guys !

Olivia ♥

Bloggar från skolis

Bloggar från skolis nu, hihi !
Sitter här med Nelly och Ebba, skriver lite och snackar :)
Snart hämtar pappa mig då han ska köra mig till stallet sen drar jag på träning :)
Igår när jag kom till stallet fick jag ringa mamma för jag fick inte in fingrarna i ridvantarna , hööömm.. xD
Hon hade typ haft dom i måndags när hon red så dom hade typ blivit hål i, i innefodret ;)
Kollar även bilderna på FB ,med honom på, jag har verkligen tur att jag har honom asso :'D
Bättre häst kan inte finnas, jag vet jag vet.
Jag säger att aklla hästar är bäst men Rasmus är VERKLIGEN något speciellt :) 

Olivia ♥


Twilight

Dagens ridning = blev ingen hihi !
Blåste för mycket och ös regnade, men när det blev uppehåll gick vi ut och lekte lite vilket gick dåligt i början men SUPER i slutet :D
Nu är det TWILIGHT på 5:an :D :D :D :D
PS: Imorgon blir det nog ingen blogg för att jag ska till kyrkan med konfan ;)
Olivia ♥

HOKUS POKUS !

HOKUS POKUS ÄGER MAN ETT NYTT TRÄNS !
Hihi,sprillans nytt som jag fann på Tradera :D
Skit snyggt i oxblodsfärgen :D
Märket Hansbo, storlek ponny :)
Detta fast ett oxblodsfärgat då :) OCH UTAN DET GRÖNA ;)
I morgon avslutas en annan auktion som jag bjuder på denna !
Hansbo Schabrak leatherlook PONNY/allround OBS NYVARA!
Får väl se hur det går men vi håller tummarna !
Olivia ♥

Tips

Lite konstiga mellanrum här och där !
BLOGGEN
♥ KOMMENTERA
Desto mer ni kommentera desto mer svar och roliga bloggning + roligare att blogga !
♥ GLÖM INTE ...
...frågestunden  HÄR

RIDNING
♥ BYT BETT PÅ DIN PONNY/HÄST 
Jag varierar mellan ett nova bett, ett två-delat metall bett, ett rakt metall bett. Jag byter oftast bett var tredje      eller var fjärde dag (ungefär), nu ska jag börja rida mer på novat hemma då det är snällast, men vid                  hoppning/träning har jag det raka. På det raka har jag fasta ringar, vet inte varför. Man ska helst inte byta för      ofta det är därför jag bara byter var tredje/fjärde dag. 
Om man byter bett blir hästen oftast mer lyhörd, iallafall Rasmus. Bra med variation !
♥ LINDOR & BENSKYDD
Som ni vet har jag benskydd på Rasmus, både fram och bak även boots. Jag vet inte om han MÅSTE ha              bakskydd men bättre aatt vara på den säkra sidan. Dock rider jag ibland utan baksydd tillexempel när jag rider    barbacka eller bara slapp rider nivet ;) 
Boots har jag för att han har såkallat ''övertramp'' i bakbenen så han får lätt balltramp ! 
Men nu efter ett tag har jag märkt att det skyddar hans hovar ganska bra :) 
På insidan av bootsen är det repor vilket då visar att han går emot det andra frambenet när han rids.
Lindor har jag inte särkilt ofta men jag tycker att det är fint och kul att ha på något sätt ! Själv tycker jag att   
det är ganska svårt att linda rätt men man lär sig, men oftast brukar jag få linda om var enda ben för att    
hamnar spännet  på insidan, detvillsäga mot benet ;) När jag använder lindor är det vid dressyr, eventuellt          bomarbete.
Jag använder aldrig lindor bak då han ibland lyckas med att bajsa på bakbenen ! Antingen utan skydd bak eller 
vanliga bakskydd.
Själv så rekommenderar jag fleece lindor, de är nästan omöjliga att linda för hårt med !
♥ RID UTAN STIGBYGLAR
Att rida utan stigbyglar är ingen konst. 
Lägg upp stigbyglarna eller ta bort dom helt några dagar i veckan. Man kommer djupare ner i sadeln (tycker        jag) och det är bra träning för ljumskarna och låren. 
På mina träningar rider vi ganska ofta utan stigbyglar, både i nedsittning och i lättridning. Vi rider även                bomarbete ibland. 
RID UT 
Rid ut i skog och mark !
Jag rider ut ungefär 2 gånger per vecka om det går, men det brukar bara bli en gång, tyvärr. 
Ponnyn/hästen mår bra av att vara ute i naturen, Rasmus blir mycket gladare när man har varit ute :) 
En sak som JAG tycker är viktigt är att ibland ska man ha vanlig dressyr även om man är på en galoppbana 
eller i skogen, eller på en äng. Jag försöker att rida Rasmus så gott det går i form när vi är ute och rider. 
Annars blir han alldeles för pigg och het, letar saker att vara ''rädd'' för, vilket gör honom spänd.
Det är även viktigt för MIG och RASMUS att få ut och ha lite kul :D Han får springa så fort han vill och kan 
vilket han uppskattar ;) 
Man kan göra många olika saker utomhus, tillexempel tävla med kompisar, rida vanligt, hoppa och                      konditionsträna. Jag konditionstränar Rasmus med hjälp av intervall träning, vilket är det mest effektiva tycker
jag. Att rida i snö är perfekt, men ser då till att det är lös snö och inga ''klumpar/gropar''. 

UTRUSTNING - HÄST & RYTTARE
♥ BENSKYDD - MINA NUVARANDE & KOPIOR AV VEREDUS
Rasmus benskydd och boots är köpta på Börjes i Tingsryd. 
Massa människor säger att kvalitén är kass, men är man rädd om grejerna så håller dom längre än vad man 
tror ! 
Nu när jag har önskat mig pengar och sånt (blandannat ska en del gå till Göteborg Horse Show) där ska jag 
köpa nya benskydd i Börjes monter tror jag :) 
De har kopior av Veredus skydden och jag tror att dom nästan har samma funktion :D 
Så vi får väl hoppas på att de finns ! 
Sen har jag ett par likadana benskydd som jag har idag fast de är bruna och de använder jag endast på tävling.
SHOPPING - BILLIGA STÄLLEN
Nu de senaste dagarna har jag börjat att kolla på tradera.com och hastnet.se väldigt mycket. 
Tradera visade sig att det fanns miljoner bra saker som va i nyskick eller oanvända !
Kolla mycket på sådana hemsidor om du vill shoppa billigt, och spara dina pengar :) 
MARTINGAL & FÖRBYGEL & BRÖSTA
Ni vet ju att jag har martingal på Rasmus. 
Det är för att i hoppningen slänger han ganska mycket med huvudet upp och ner, så man får akta sig så att 
man inte blir nockad, vilket jag har blivit ett flertal gånger ;) 
Jag tog av martingalen vid dressyren för att tag sedan men nu nör jag har börjat komma på honom måste jag 
ha det på han för annars så slänger han med huvudet när det blir jobbigt. 
Ett tag fick vi ha fast martingal (som vi fäste i nosgrimman) för att han slogs så himla mycket, det är därför 
skonsammare i längden mot ponnyn/hästen för en vanligt martingal drar i bettet, men en fast gör att det 
trycker på nosryggen.
Förbygel har vi köpt när vi köpte sadeln, vi hade den ett tag men det skramlade sådant när jag red istället på 
martingal. 
Han blev helknäpp en gång också, när han stod i Barkestorp stallet. Men snart ska jag nog testa med den igen. 
Brösta har jag inte eftersom att hans sadel ligger på en bra och stadig plats. 
Ebbas häst Zixten (bildlänk i menyn) behöver brösta eftersom att sadeln glider bak på honom annars, iallafall
vid hoppning. Jag säger inte att den sadeln ligger dåligt på Zixten men ibland är det bara så att den glider bak.
SMÖRJ
Jag personligen smörjer nästan varannan dag både sadel och träns :) 
Men läderbalmsam kanske jag tar varannan vecka eller nått sånt. 
Nackdelen med att ha en brun utrusting ör att när man smörjer mycket mörknar färgen men inte så mycket 
kanske 1 eller 2 grader ! 
Fördelen är att det blir mjukt och hållbart. 

STALLET - GODIS & STRECHING
♥ GODIS 
Många säger att ponnyer/hästar blir naffsiga om man ger dom godis direkt i handen, och att man hellre ska ge 
dom godiset i krubban.
Det tycker inte inte jag. Det känns mer som att det är jag som ger belöningen och inte ''krubban'' om ni förstår.
Om ponnyn/hästen skulle bli naffsig får man helt enkelt uppfostra dom eller vad man ska säga ;) 
När jag fyllde år fick jag häst godis från Hööks till Rasmus som han är SKOGSTOKIG i och jag menar det 
verkligen ! Sweetheart heter det, jättegulligt med smak av vilda äpplen och de är formade som hjärtan :)
STRETCHING
Att stretcha ponnyn/hästen efter ridning tycker jag är viktigt. Särskilt efter hårda pass. 
Jag hinner ibland i stretcha men jag försöker så ofta jag kan. 
Jag stretchar halsen och benen, jag vet inte riktigt hur jag ska visa men ni har säkert hört och sett något i era 
liv :)
Det var nog allt jag kunde komma på i dagsläget :)
Här kommer bilder på allt , vet inte om det kommer i så bra ordning men ni ser nog !









BILD LÅNAD AV: fiasandstrom.blogg.se   visst ser det härligt ut ? :D LÄNGTAR !!!


Har ingen resår på min förbygel.


Luktar super gott, glycerintvålen är en blandning av rengöringstvål och läderbalsam tror jag :)
Stretching. Brukar hålla en morot åt det hållet som jag ska stretcha honom.


Åt både höger och vänster på sista bilden om halsen !
Hittade en liten instruktion också :)


Ingen bloggning under morgondagen tror jag fullspeckat schema !
Olivia ♥






Hur kan jag älska dej så mycket?:) :****

Lägger bara upp något ! Så en ful bild på mig :**


Sjöhästen Rasmus !

Nu vet jag, Rasmus är inte okänd i rasen längre, HAN ÄR EN SJÖHÄST ;D hihi !
Idag va padocken sjöblöt med massa pölar och gropar, men han tyckte att det både var kul och ÄCKLIGT framför allt, man få ju inte skita ner hovarna you know !
Haha , men det gick bra iallafall :)
Jag vet inte än om det blir någon fotning imorgon för det ska snöa :D
Tråkigt och kul på samma gång ;)
Aja ha det bra nu ska jag städa !
Olivia ♥

Tävling hos Linn

Sjukt häftigt schabrak asso !
ÄÄÄÄÄÄLSKAR Linns blogg, jätte läsvärd !
Olivia ♥

Hoppning

Vi skulle ju släppa hoppningen under 3 vekcor nu sa vi så sista paasset idag :(
Menmen.
Det gick super och han hoppade upp sig rejält.
Sitter här och tränar på mitt SPEECH till engelskan imorgon och snart ska jag gå ner och sätta ihop vårt home-madade pepparkakshus :D
Hade kunnat skriva myyyyycket mer om träningen men hinner inte pågrundav läxor !
Ha det bra !

Olivia ♥

Tårar

Dagens cykel tur till stallet gick bajs, snor halt och jag trodde att jag skulle dö asso -.-'
Cyklade inte hem utan mamma fick hämta mig på grund av att vi hörde vildsvin :O
Men iallafall sitter här och fäller tårar av Fridis fina dikt !

♥ÄLSKAR DIG♥

Kärleken går dit den vill, inte dit den ska.

du är min bästa vän och det hoppas jag att du vet
du måste förstå att du är nåt speciellt
du är min egna ängel, som gud hade sänt
se mig in i ögonen, där finner du alla svaren
jag älskar dig, och i hjärtat lever du kvar än
du var den enda som fick se mig svag
skulle du dö skulle jag ge dig mina andetag
jag känner en känsla av att jag har dig vid min sida
skulle nån kriga, skulle jag aldrig sluta strida
du kan verkligen berätta vem jag är
du är mitt allt, min bästa vän, jag älskar dig
denna dikt är till min bästa vän Olivia

Frusen

BRRR !
Frusen är jag .
Riktigt kallt ute asso -.-''
Red lite dressyr i padocken och för första gången på en måndag gick han fint på en MÅNDAG :D
Men det gick bra red mycket böjda spår och red dressyrprogram och så vidare :)
Han har blivit hur fin i galoppen som helst nu alldeles luftig och rund :D
Har nästan funderar på att satsa lite på dressyren under sista biten av 2011 då det går så bra :)
Eller vad tror ni ? :)
När det är dags för Göteborg hosre show, så åker jag troligtvis dit med klubben :D
Hoppas på att få se en del av dressyren men vet ju tyvärr inte vilka dagar vi ska vara där ;)
TITTA VAD FINT !
Tänk vad pampigt att få sitta på en sådan !
Olivia ♥

Tack

Ville bara säga att jag har haft en underbar fördelsedag.
God mat trveliga gäster och så vidare :)
Iphonen får jag om ca 25 dagar tror jag :D
Ska köpa skal nu och sånt, fattar ni hur rädd jag kommer att vara om den eller ? ;)
Ikväll blir det vanlig ridning i padocken tror jag på det tvådelade bettet :)
Jag tror inte att det blir någon blogg ikväll för att jag har prov och läxor och allt det där. Blir även lite körigt med skjutsen idag för att mamma är bortrest måndag-tisdag.
Men ni kära vänner , får ha det bra så länge så kanske vi hörs ikävll :)
Olivia♥

Nya skor


De nya skorna !

14 år :D

14 år nu, 08:46 :D
Super glad :DDDD
Vet ni vet ni vet ni ? :D
Jag har fått ett presentkort på Stadium på 300 kr där ska jag köpa massor :D
Jag fick välja mellan Xperia Ray eller Iphone 4 gissa vad jag valde hmmm....
En , Iphone 4 VIT :DDDDDDDDD
Det blir en juklapp och födelsedagspresent ihop slaget så jag får den de första dagarna i Januari :D
Ååååååååå jag är världens lyckligaste ;D
Så efter jul blir det mycket mer uppdatering hoppas jag :)
Olivia ♥

Pluttis

Pluttis fick vila idag pågrund av det ur usla vädret -.-'
Tog in honom och borstade och så, fick stå i boxen för att stallgången var full.
Hade ett grimskaft som boxgrind så han smet en gång ;) haha ! inte igen !
Efter en stund började det att ös regna så jag bara, nääääe jag tror att jag stannar inne resten av dan ...
Nä nu ska jag äta godis lyssna på musik och plugga -.-''
Ha det bra , imorgon fyller jag år :D
Olivia ♥


Dagens ridpass - travbommar

Dagens ridpass blev travbommar och lydnad.
Red på novat idag, asso han blir lite typ som tuggummi i munnen om ni fattar ? ;)
Men det gick bra iallafall så jag är nöjdis :)
Imorgon tror jag att jag ska skutta lite :)
14 år om 2 dagar :D
Olivia ♥

Bildlänk

Här är våran bildlänk !
Är ni intresserade av att byta ? :)

PONNYTEAM ♥

Studiedag

Guttans med studiedag asso !
Spenderas med Sabina på stan och shoppa loss lite :D
Sen blir det vanligt pass i padocken för Rasmus :)
Ha det bra !
Har ni studiedag förresten ? :)
Olivia ♥

Förlåt:(

Förlåt för att jag inte har bloggat men har haft så sjukt mycket prov... tråkigt men tyvärr sant! hoppas att ni förstår. är oxå sjuk så att jag knappt kan lyfta mina armar. Men det går nog över på ett tag :* 

Nu så... Frågestund

Kom igen nu då bästa bloggläsare !
PONNYTEAM ♥

Bloggar från skolan

Bloggar från skolan nu.
Har svenska i 3 efterlängtade timmar !!!
3 timmar jag kommer dö.
Nä men är väl värt det eftersom att vi har studiedag imorgon så det är rätt OK.
Idag får Rasmus vila eftersom han var så duktig igår :')
Imorgon blir det stan med Sabina & kanske Fridis :D
Klippa mig bland annat och PS. jag fyller år på söndag den 4 December :D
Nu ska jag jobba !

Olivia ♥